Dressyrträning 7/1

Igår var det dressyrträning för Anne Persson som gällde, första gången för mig. Jag skulle ha ridit 17.15, men när jag gick in i ridhuset 16.50/55 så hade hon just avslutat med Johan, så de var hela 45 min sena!
Det blev mycket mycket skritt som uppvärmning, sen en del trav och lite galopp. Försökte lösgöra honom så gott jag kunde, men lyckades inte riktigt. Han var allmänt stel och seg.
Vi började med att trava igång och ta några avsaktningar till skritt, som sagt, så var han ganska ovillig framåt och lite kaffsig i munnen igår, då blev de enklaste övningar, jobbiga!
Vi kämpade på ett tag, gick över till galopp.. Igår kunde han knappt fatta galopp :O

Han har ju vilat i 2 och en halv månader, sen ridits i 2 veckor och sen vila på en vecka, så det har blivit väldigt hackigt! Men trodde inte att han skulle backa så många steg..lite besviken där faktiskt! Men jag tänker inte på det för mycket nu för att jag började rida för 2 dagars sen. Denna träning fick bli väldigt mycket grundridning, vilket aldrig är fel!

I galoppen fick Anne genast se att han orkar inte bära sig i den stora galoppen han har, så dagens uppgift var att rida med mycket mer power i en rund form.
För att stärka honom ska jag rida i den galoppen och runda formen, träna på övergångar, tempoväxlingar osv.. Det kommer nog vara det jag ska hålla i fokus ett tag, när det gäller Ior.
Vi red även några bågar i galopp, och även där fick jag rida VARJE steg. Kämpigt!


Här kommer en liten film på gårdagens träning, hoppas det uppskattas!





Jag är väldigt nöjd med Annes hjälp, det här kommer att bli bra..vi behöver bara kämpa på! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0